Afvallen na je zwangerschap

Na de bevalling van hun kind willen de meeste vrouwen zo snel mogelijk weer op hun oude gewicht zijn. Afrekenen met de zwangerschapskilo’s, hoe doe je dat? In dit artikel geven we je het antwoord op die vraag.

Afvallen na een bevalling

Een bevalling is een heftige toestand. Een baby die geboren wordt laat je lichaam heel hard werken. Het is dus niet gek dat een lichaam daar even van bij moet komen. Om die reden adviseren we je met klem om niet te snel weer op je gewicht te wíllen zijn na een bevalling. We weten dat dat moeilijk is, maar toch is het belangrijker dat je lichaam kan herstellen na een geboorte dan dat jij weer op je gewicht bent. Het is namelijk zo dat de zwangerschapskilo’s je ook de nodige energie hebben gegeven om de zwangerschap goed door te komen. Het zou niet natuurlijk zijn om die kilo’s direct te laten verdwijnen.

Geef je borstvoeding?

Een tweede overweging die je even de revue moet laten passeren is of je borstvoeding geeft of flessenvoeding? Als je borstvoeding geeft (en dat heeft vaak toch nog de voorkeur) heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om door te geven aan je kind. Anders gezegd: alles wat jij eet en drinkt gaat via de borstvoeding naar je kind toe. Dat betekent ook het omgekeerde: alles wat jij NIET eet gaat NIET naar je kind toe. Het kan zijn dat je een dieet wil volgen dat bepaalde voedingsstoffen uitsluit. Het kan schadelijk zijn voor je kind als het die voedingsstoffen niet binnenkrijgt. Vraag jezelf dus altijd af of het bij borstvoeding het juiste moment is om aan het afvallen te beginnen.

Drukke tijd

De laatste overweging die je moet maken is of de drukke tijd die voor je ligt (het wennen aan een nieuw lid van je gezin, moederschap, de stress en de geluksmomenten) het juiste moment is om te beginnen met die andere uitdaging: afvallen na je zwangerschap. Die overweging is natuurlijk heel persoonlijk en verschilt van persoon tot persoon, maar het is ook heel belangrijk om nu even optimaal van je kleine kindje te genieten. De tijd zal snel genoeg gaan en dan is er altijd nog genoeg tijd om af te vallen!

Toch beginnen? Enkele tips

Wil je toch beginnen met afvallen? Dan helpen we je graag op weg met enkele tips. Om te beginnen is het handig om je voeding niet al teveel aan te passen. Als je dat toch doet, wijzen we je bij voorkeur op een koolhydraatarm dieet. Ga dan een methode volgen die je handvatten geeft en niet zelf wat aanrommelen. Een koolhydraatarm dieet bant vooral suikers uit en zorgt er dus voor dat je niet dikker wordt en af zal gaan vallen door anders te eten en drinken. Dit heeft weinig negatieve gevolgen (mits je het verantwoord doet!) voor je kind en borstvoeding, maar is wel zeer effectief.

Probeer hier langzaam meer bij te gaan bewegen. Ga wandelen met je baby, een stukje fietsen als je partner de baby heeft en probeer hierbij steeds iets verder te komen. Op die manier kun je voorzichtig aan beginnen met afvallen na je zwangerschap, zonder dat je teveel van je lichaam vraagt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *