Sporten naast een crash dieet

Ben je van plan een crash dieet (zoals het ziekenhuisdieet, het 3 dagen dieet, het yoghurt dieet, het soep dieet, het 10 dagen dieet, het 5 dagen dieet, het grapefruit dieet of het sinaasappel dieet) te gaan volgen? En wil je nog meer effect bereiken door erbij te gaan sporten? Laat ons je dan in dit artikel uitleggen waarom je

  1. al geen crash dieet zou moeten willen volgen
  2. sporten absoluut niet aan te raden is.

Want een crash dieet is op geen enkele manier gezond en verantwoord te noemen! We reiken je liever alternatieven aan die je wel helpen om op de juiste, verantwoorde wijze op gewicht te komen. Snel en vaak  nog gratis ook.

 

Waarom geen crash dieet

We kunnen er niet duidelijk genoeg over zijn: een crash dieet is wat ons betreft geen optie. Een ongezonde manier waarop je gewicht moet verliezen. Het zal niet werken, het zal je verzwakken en het verbrand vooral spieren en geen vet.

Mensen die een crash dieet volgen lopen doorgaans binnen de kortste keren vast. Ze kunnen het dieet niet volhouden omdat het heel veel van hen vraagt. Een crash dieet is intensief en ongezond. Een alternatief is dus veel beter.

 

Sporten bij een crash dieet

Je vast met een crash dieet eigenlijk continu. Dat betekent dat je geen energie binnen krijgt. Als je geen energie binnen krijgt is het niet goed om te gaan sporten en bewegen. Sporten en bewegen zijn namelijk juist bezigheden die energie vergen. Als die energie er niet is, wordt eerst de opgeslagen spiermassa aangeboord en in energie omgezet. Je verliest dus spierkracht en daarmee vrij snel ook weerstand.

Je voelt je snel futloos en hebt weinig energie om de dag door te komen. Vaak gaat een crash dieet op deze manier ook gepaard aan een neerslachtig en depressief gevoel.

Sporten zal je zeker doen afvallen, maar niet op de juiste manier. De kilo’s die eraf vliegen met een crash dieet zitten er nadien weer heel snel aan.

 

Alternatief

Sporten is op zich de beste manier om gewicht te verliezen. Zeker als je intensief sport en veel aan cardiotraining doet (veel hardlopen, roeien enzovoorts). Maar wie veel sport om af te vallen zal ook aan de energie moeten denken die je lichaam nodig heeft.

Een goed alternatief zou een koolhydraatarme levensstandaard zijn. Dan eet je gezond, koolhydraatarm en dus rijk aan eiwitten en onverzadigde vetten. Je krijgt daar heel veel energie uit, maar die energie wordt ook weer heel makkelijk verbrand. Zeker als je wil gaan sporten om af te vallen zal de energie uit een koolhydraatarm gerecht niet op je buik terug te zien zijn. Met andere woorden: er wordt geen vet vastgehouden als je met een koolhydraatarm dieet aan het afvallen slaat.

Bewegen is dus heel goed en past prima bij een koolhydraatarm dieet. De energie die je uit je voeding haalt zal ervoor zorgen dat je niet alleen zin hebt om te sporten, maar ook lekkerder in je vel zit.

 

Langere adem

Het is dan wel een kwestie van langer de tijd moeten nemen voor het afvallen, maar wel een stuk verantwoorder. Het is dus de langere adem, die uiteindelijk vele malen effectiever is. Want je kan met een crash dieet misschien in een week tijd 4 kilo kwijtraken op de weegschaal. Die zitten er in de kortste keren weer aan. Met een koolhydraatarm dieet en veel beweging, zal dat absoluut niet het geval zijn! Het is een stuk gezonder, blijvender en zal je ook op andere fronten een stuk gezonder en gelukkiger maken. Mensen met een koolhydraatarme levensstandaard voelen zich vaak kiplekker en minder ziek of depressief.